top of page
  • תמונת הסופר/תSharon Rushinek

הצילו! הקינאה אוכלת אותנו!

עודכן: 2 בספט׳ 2020


הרבה פעמים אני מקבלת פניות ושאלות בנושאים שקשורים לקנאה בין בני זוג:

איך מתמודדים עם קינאה, למה אני מרגיש/ה כל הזמן שאני מקנא? למה בן זוגי פוגע בי ולא מבין שהוא מעורר בי קינאה וכן הלאה...אז החלטתי להקדיש מאמר ראשון (וכנראה לא אחרון) לנושא! בואו נדבר רגע על קנאה בזוגיות. הרי לא מדובר בקנאה בבן הזוג (זה כבר נושא אחר לחלוטין) אלא בקנאה לו. קנאה למישהו - זו בדרך כלל הקנאה שאנו חשים בתוך הזוגיות, ואני מסתכלת עליה כעל קינאה ל'מקום הבטוח שלי'. כשאנחנו מקנאים לבן זוגנו אנו נתקלים ברגש מערער ולא נעים שגורם לנו להרגיש לא מספיק בטוחים במקום שלנו בחייו. אנחנו רוצים להרגיש הכי אהובים, הכי רצויים, הכי מלהיבים או נחשקים, מיוחדים. כשמשהו מבין אלה, או דברים שחשובים לנו בזוגיות, נתפס על ידנו כמאוים – אנחנו חשים קנאה. בסה"כ טבעי להרגיש קנאה בין בני זוג. זה מצב טבעי ונורמלי שמעיד על הרצון לקשר הדדי, מיוחד, בלעדי ומחוייב. אבל כדאי לנו לשים לב כשקנאה הופכת להיות הדגש העיקרי בקשר, כלומר הדינמיקה המרכזית – לקנא ולגרום לצד השני לקנא. במצב זה הקנאה הופכת להיות כלי במשחק כוחני שבסוף כולם מפסידים ממנו... עכשיו, שלא תבינו לא נכון. ככל שיש אנשים שונים על פני הפלנטה – כך גם סוגי מערכות היחסים. הן שונות בערכים, בצרכים, באינטנסיביות ובטמפרמנט, באורח החיים ובאופן שבו זוגיות נתפסת מלכתחילה.. והכל בסדר, והכל מקובל וראוי. אלא אם כן...זה לא בסדר. אז הנה כמה כלים עבור כולנו לאבחן מתי זה כבר לא בסדר עבורנו: מתי הקנאה אוכלת אותנו, ואנחנו מתקשים להתמודד: - האם יש לי הרגשה רעה באופן תמידי?

- האם אני כבר לא בטוח/ה שאני משמעותי/ת בקשר? - האם מישהו מבני הזוג מרגיש מנוצל? (שלא מבחירה...לא מדובר כאן בפטישים למיניהם, כבודם במקומם מונח). - האם אנחנו מתעסקים תמידית בחשדות בבן זוגנו?

- האם משהו מסט הערכים שלנו כזוג השתנה שלא בהסכמה הדדית?

- האם קיימת בקשר הזוגי האפשרות להביע את עמדתי?

- האם לוקחים את רגשותיי בחשבון?

- האם אנחנו משתפים פעולה להשיג הרגשה נוחה לשני הצדדים?

כמובן שהשאלות הנ"ל אינן רלוונטיות רק לקנאה... אבל הן בהחלט יכולות לעזור לנו להתחיל להבין איפה אנחנו עומדים בנושא. אם ענינו על רב השאלות במילה 'לא' – כנראה שהמצב הוא כזה שמשהו ביחסים שלנו התערער מדי עבורנו...ואיבדנו תחושה שמקומנו בטוח בקשר הזוגי. החדשות הטובות הן – זה לא סוף העולם! החיים סוחפים אותנו, ולפעמים צריך לעצור רגע ולעשות בדיקה קטנה של הצ'ק ליסט הנ"ל...האם בכלל אמרנו מה מפריע לנו? האם בני הזוג יודעים? האם עשינו מספיק כדי לשתף פעולה למען הזוגיות?

לפעמים עבודה קטנה מאוד שלנו ושל בני הזוג – יכולה לנטרל הרבה רגשות לא נעימים, לחבר מחדש ולהרגיע. מאחלת לכולנו שתמיד נרגיש בטוחים בתוך הקשרים שלנו ומחוץ להם שלכם, שרון


34 צפיות0 תגובות
bottom of page